sivanslivsomhund

Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

Under pressure

Av Josefin Sundin - 18 februari 2013 16:05

Som jag skrev senast ska jag tävla med Sivan i rallylydnad under våren. Nu har jag äntligen tagit tag i saken och anmält oss till en tävling i maj. Så spännande!
Den 23 mars ska både Hilding och Sivan ställas i Skellefteå på en inofficiell tävling. Det blir också jättespännande. Jag är mest spänd på att se hur de uppför sig i den ovanliga miljön. Att Sivan kommer uppföra sig har jag inga tvivel om. Hon är så avslappnad och fokuserad på mig (mat) i alla sammanhang, numera. Därför gör jag mig redo för en rejäl revansch i utställningsringen sen den gången då hon var sex månader och vi gjorde ett totalt misslyckat försök. Gode gud, det var fruktansvärt. Hon låg och krälade på golvet med tungan hängandes långt utanför munnen och knallröda stressögon.
Hilding är inte alls samma stressboll som Sivan varit utan betydligt lugnare. Hur han kommer bete sig i en sådan ovanlig situation är däremot osett än så länge. Dock är han så otroligt kontaktsökande, förarvek och matglad att det borde gå bra hur som helst. Nu då dom blivit friska från förkylningen ska vi åka på Hundvis Öppenträning för att träna honom i lite mer störande miljöer. "Stå" och "gå fint/fot" i koppel kan han riktigt bra så det kommer helt handla om hur han klarar av att fokusera i den miljön.

Annars är allt som vanligt här hemma. Jag har börjat jobba 50% på en skola på landet. Hundarna hänger med och sitter i bilen medan jag har lektioner och däremellan busar vi utomhus i snön. Det funkar jättebra och jag trivs kanonbra!
Sivan och Hilding är som ler och långhalm fortfarande och vi har börjat sära på dem då och då för att de (särskilt Hilding) inte ska bli för beroende av varandra. Han måste kunna stå på egna ben också. Vi har inte alls sett några problem med detta men jag tror man gör klokt i att medvetet ta med bara en av dem ibland bara för att inte hamna i den sitsen framöver.

Det är så spännande att se hur mycket både Hilding och Sivan växt, och fortfarande växer, under den här tiden. Sivan har tagit på sig den mognare rollen som inte stressar upp sig för vad som helst. När vi går på stan och någon kommer fram för att hälsa på hundarna går Sivan fram och viftar på svansen och hälsar på personen men kommer sedan tillbaka till mig och låter Hilding ta plats. Ett roligt exempel på hur vuxen hon blivit är då vi var på Djurmagazinet och en liten flicka på två, tre år kom fram med sin mamma för att klappa hundarna. Sivan viftade på svansen, gick fram och hälsade och vände sedan tillbaka till mig. Hilding studsade fram och försökte allt vad han kunde att ge flickan en puss i ansiktet. Då vi efter en stund sa att vi skulle gå säger flickan: "jag vill klappa den där hunden mera" och pekar på Sivan. Då hör jag mig själva säga: "ja, klappa den lugna (lugna!) hunden lite". Sivan går fram till flickan och ställer sig nedanför och låter henne klappa henne på huvet och i hela ansiktet. Hur stolt jag var då vi gick därifrån går inte att beskriva! Nu kanske jag ska nämna att hon är en aning skendräktig och därför ännu lugnare än vanligt. Men hel klart är, hur som helst, att hon vuxit mycket, lilla fröken! Hon är också så duktig och har sådant tålamod när det kommer till Hilding att det är helt otroligt. Storkorv <3

Hilding är fortfarande ett mystroll! Han har däremot mycket mer energi än tidigare och det märks att det är muskelbyggnad på gång. Får han inte vara ute och springa runt lite tillräckligt ofta så ser han till att få ur sig det inomhus. Han är otroligt framåt och orädd vilket känns jätteskönt! Han kommer, om allt går som det ska, bli en fantastisk vuxen hund med mycket motor och en otrolig förmåga att koppla av! Vi älskar honom så mycket alla tre, vår Lillkorv (som börjar bli rätt stor) <3

 
 
Kennelmamma S

Kennelmamma S

18 februari 2013 20:35

Åh så kul att läsa din blogg om er och hundarnas äventyr!!
Tråkigt att det inte blir ngn Ske-å utställning men är det utomhus så nej tack!!
Ska kolla vilka fler inoffare som finns!!
Kramar till er alla!!

http://www.stolpes.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Sundin - 3 april 2013 15:09

Nu börjar det äntligen bli lite varmare ute och jag tror att både jag och hundar känner hur det spritter i benen. Hundarna slår dövörat till och vill mycket hellre lukta på alla nya dofter som kommer fram då snön tinar. Sivan börjar också vilja vara ...

Av Josefin Sundin - 3 januari 2013 13:50


Livet som tvåhundsmamma går vidare. Även om det inte verkar så då man kollar uppdateringen på bloggen... Hilding har blivit fyra månader gammal och han har vuxit otroligt mycket i både kropp och knopp den sista tiden. Fortfarande är han världens lä...

Av Josefin Sundin - 23 oktober 2012 15:39

Vi kämpar på med Sivans rehab här hemma. Två gånger har vi hunnit vara hos sjukgymnasten för rehabträning på löpbandet. Beskeden därifrån har varit helt och hållet positiva. Hon belastar som hon ska, hon går som hon ska, hon sträcker ut leden som hon...

Av Josefin Sundin - 9 oktober 2012 16:40


... har Sivan äntligen fått gå sin första lilla promenad. Efter två veckor i stillhet inomhus med bara korta kiss och bajsstunder ute var det underbart att få gå en liten sväng med henne igen!   Domen hos veterinären blev inte osteochondros som d...

...

Av Josefin Sundin - 4 september 2012 15:18


Jag har funderat fram och tillbaka huruvida jag ska skriva om detta eller inte här på bloggen. Sedan kom jag fram till att ni som läser ändå vet om detta redan eller kommer få reda på det på annat sätt. Om bloggen dessutom, framförallt, är till för m...

Presentation


Josefin och Sivan

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards